Wednesday, 14 December 2011

cobaan pertama


hai kawan-kawan

hari isnin baru2 ni aku dengan chik maa merangkap member aku yang aku sayang sangat2 tu alamak terlebih sudah.. :p terlebih rajin.. mentang2 Isnin tu cuti kan kami pon bercadang nak cuba try test nak buat makaroni bakar dan lasagna.. ekceli memang dah plan awal nak buat tapi tak bajet pulak betul2 nak buat.. biasa la agak takut2 juga nak buat ialah cobaan pertama kan.. so pagi tu chik maa ni mesej aku just nak comfirmkan jadi or tak nak buat.. aku pon on je.. so sementara tunggu chik maa sampai aku dengan kelam kabutnya mandi siap2 apa yang patut dan terus pergi ke pasar raya berhampiran untuk beli bahan-bahan yang perlu untuk buat 2 menu nie.. nasib la bahan2 nya agak mudah jugak nak cari..

fisrt, kita orang buat makaroni bakar, senang je.. bahan-bahannya pun agak simple.


makaroni direbus terlebih dahulu



telur



daging/ ayam cincang



bawang besar/ merah dab serbuk kari untuk dibuat pes



sayuran campur



keju parut



susu



cara-caranya pulak...

1. tumis bawang besar/merah tadi dengan marjerin. agak2 dah bau harum tu masukan daging cincang dan pes kari tadi.. tumis la sampai daging tu tak liat ok? then baru la masuk sayuran campur.



2. pukul telor sampai kembang



3. gaul sebatikan telur, susu, bahan tumis ke dalam bekas. tabur keju parut di atas permukaan makaroni tersebut. kemudian boleh bakar..

mudah kan???



tadaaa.. ni la hasilnya...




selamat mencuba :)))


p/s :: nanti aku cite pasai lasagna pulak ya.. tunggu~~~


nota kaki : alhamdulillah cubaan pertama yang menjadi.. lepas ni baru yakin nak buat lagi.. :)

2 comments:

Chik Maa said...

Sedap nye cik salina bt..nyum2

lina said...

aku buat memang sedap.. haha nanti kite buat lg ya :)